Waarom Google Ingress ook Seduction had kunnen noemenIngress is een nieuw en mysterieus fenomeen. Het logo (hiernaast weergegeven) duikt steeds vaker op, bijvoorbeeld op Google Plus. De makers spelen al sinds november op de menselijke nieuwsgierigheid in. Je vraagt je nu misschien af: wat is Ingress? In de aankondiging (en in verwijzingen door Google) wordt het een spel genoemd, in het spel wordt het een halszaak genoemd, maar er gaan ook geluiden op dat het hier vooral een ingenieuze manier van dataverzameling betreft. Maar waarom had Google het dan net zo goed Seduction kunnen noemen?

Niantic Labs, klaarblijkelijk een dochteronderneming van Google, heeft een spannend spel gebouwd dat waarschijnlijk een grote aantrekkingskracht zal hebben op alle liefhebbers van technologie, science fiction en/of spelletjes. In de eerste plaats omdat je smartphone wordt omgetoverd in een augmented reality-apparaat, in de tweede plaats omdat in het spel de Enlightened en het Resistance om een speciale, nieuwe energie(bron) (eXotic Matter) strijden, in de derde plaats omdat die strijd – als we de bronnen mogen geloven – enorm verslavend is. In ieder geval zal de teaser (onderaan het stuk) menigeen al over de streep trekken.

In het spel moet je portalen claimen en kom je voortdurend voorbij allerlei energiestromen (die je energielevel opkrikken). Wie goed oplet merkt al snel dat het hier zeer waarschijnlijk wifi-routers betreft. Daarnaast speelt het veroveren van landmarks en monumenten een grote rol. Door je in de omgeving te bewegen en naar je scherm te kijken, neem je de verscholen energie waar. In de tutorial krijg je meteen opdrachten waarbij je jezelf moet verplaatsen en naar plekken toe moet om de training succesvol af te sluiten. Voor mensen die niet zo van sneeuw en kou houden dus niet echt een geschikte week om te beginnen. Hopen op dooi dus.

Naast het claimen van belangrijke plaatsen die Ingress zelf al als zodanig aanmerkt, is het ook mogelijk zelf dergelijke landmarks en monumenten aan te dragen. Dat kan eenvoudigweg door er een foto van te nemen. Door deze, en de andere functies, raakt Google beter op de hoogte van welke plekken in bepaalde regio’s belangrijk zijn. Op zulke informatie stelt Google veel prijs. Al was het maar omdat ze er hun zoekresultaten significant mee kunnen verbeteren. Ook is de door Ingress verzamelde data prima bruikbaar voor Google Maps. Ten derde verwachten kenners dat deze gegevens bijdragen aan de Google Augmented Reality-bril.

Maar daarvoor zijn wel gebruikers nodig die hun locatiegegevens openbaar maken. Precies dat is (afhankelijk van hoe je het zelf ziet) het minpunt van deze app en verklaart waarom het spel gratis en voor niets wordt aangeboden. Het zal het nodige plezier opleveren, maar dat heeft wel een prijs. Het is aan de gebruiker of die bereid is die prijs ervoor te betalen. Toch zal menigeen – overmand door nieuwsgierigheid – dit spel toch minstens eens bekijken en – afgaande op het succes van andere gamehypes, zoals Wordfeud – gewillig meewerken aan het data verzamelen en leveren. Eerlijk is eerlijk: je privacy opgeven was nog nooit zo leuk.

Kun jij de verleiding weerstaan? Neem vooral een kijkje op www.ingress.com.

Bekijk hier de teaser van Ingress

Je kunt deze website nu ook op Twitter volgen. Kijk op: http://www.twitter.com/Basvanderveennl

Waarom Google Ingress ook Seduction had kunnen noemen